De journalistieke loopbaan van Dick Versteeg

Schermafbeelding 2015-05-05 om 18.26.12Schermafbeelding 2015-05-05 om 18.25.10

Na zijn journalistieke opleiding bij het NRC-concern (AD/De Dordtenaar), was Dick Versteeg zestien jaar werkzaam als verslaggever bij dagblad De Gooi-en Eemlander in Hilversum. Het grootste deel daarvan was hij chef van de radio- en televisie-redactie, die ook nieuws en reportages leverde aan de toenmalige Gemeenschappelijke Persdienst (GPD).

In 1987 koos Versteeg voor een zelfstandige status en richtte het in omroepzaken gespecialiseerde freelance-tekstbureau DV Mediajournalistiek op.

Cover TBIVeronica Blad

De eerste opdrachtgevers waren het Veronica Blad, de Haagse Courant en de VNU-Dagbladengroep. 

Versteeg was ook Nederlands correspondent van het Britse omroepvakblad Television Business International (TBI) en het Amerikaanse World Broadcast News (WBN). 

Zijn tekstbureau, waaraan twee journalisten in vaste dienst en een aantal freelancers waren verbonden, leverde jarenlang artikelen in opdracht van de radio- en televisieredactie van het Algemeen Dagblad.

Gescande documenten-132
Cover WBNCover AVProf



Ruim tien jaar werkte Versteeg voor AVProf, een magazine over professioneel beeld en geluid. Eerst als freelance-eindredacteur, later als recensent van de maandelijkse rubriek ‘Viewing’, waarin hij av-producties beoordeelde.

Cover Journalist

Voor De Journalist, het vakblad van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), was Dick Versteeg jarenlang omroepcorrespondent. In opdracht van dit blad organiseerde zijn bedrijf ook enkele malen een verkiezing, waarbij radio- en tv-journalisten de voorlichters van omroepen beoordeelden.


logo NOS


Na de toevoeging van een PR-tak, veranderde de bedrijfsnaam in DV Media. De klantenkring werd uitgebreid met onder andere de NOS, AVRO, IKON, KRO, TROS, VARA, RTL, de Staatsloterij en Foster Parents Plan. 

RTL ClubVARA Media Mag



DV Media leverde regelmatig bijdragen aan omroepbladen voor interne communicatie, zoals het VARA Media Magazine en het RTL Club Magazine.




scan BM cover

Vanaf de oprichting van Broadcast Magazine hebben de journalisten van DV Media meegewerkt aan de redactionele invulling van dit omroepvakblad. Als interim-hoofdredacteur voerde Dick Versteeg een journalistieke re-styling van het blad door. 


logo Multi-Voice


Het internationale stemmenbureau Multi-Voice in Hilversum huurde DV Media 15 jaar lang in voor PR-matige opdrachten, waaronder de redactie van de kwartaalkrant De Stem. In een latere fase verzorgde Dick Versteeg samen met Multi-Voice-directeur Cees Manintveld workshops van het stemmen-opleidingsinstituut Qletz.


In opdracht van de branchevereniging Uneto-VNI (detailhandel) ontwikkelde DV Media een corporate magazine. Als eindredacteur was Versteeg bij dit blad ook verantwoordelijk voor de aansturing van een groep freelancers.

Omroep bijlage Telegraaf


DV Media produceerde vijf jaar lang de teksten voor de commerciële omroepbijlage van de Telegraaf.


K&D cover






Samen met uitgever Tim de Vogel van Pressure Media ontwikkelde Dick Versteeg het vakblad Keuken & Design. De eerste zeven jaar van het bestaan fungeerde hij ook als hoofdredacteur.




scan ERM cover


Voor het vakblad Elektro Retail Magazine (ERM) van uitgever Pressure Media schrijft Versteeg al meer dan 15 jaar een serie over productontwikkeling. Hij volgt daarin het traject van specifieke producten vanaf de ‘uitvinding’ tot op de winkelvloer.



In opdracht van auteursrechtenorganisatie Videma, die zich richt op het bewaken en beschikbaar maken van vertoningsrechten op tv-beelden, ontwikkelde DV Media een periodiek corporate magazine. Het bureau verzorgt daarvoor ook de tekstproductie. Aanvankelijk verscheen dit magazine in printvorm; later is het kwartaalblad omgebouwd tot een digitale versie, waarvan Versteeg ook hoofdredacteur is.

Cover V-MagVidema Magazine cover














Sinds 2010 is DV Media aangevuld met een videoproductietak en draagt vanaf dat moment de huidige naam DV Media Farelli Producties. Onder beheer van dit bedrijf is het tweetalige online inspiratie magazine Reizen langs Rivieren/Travelling along Rivers ontwikkeld. In deze digitale uitgave volgen Dick Versteeg en Tonny IJsselstijn wereldwijd rivieren van bron tot monding. IJsselstijn verzorgt de research en de fotografie; Versteeg schrijft de teksten en maakt video-impressies.

banner Reizen langs Rivieren



© DV Media Farelli Producties 2018